Piia Haapsaari on huolissaan matematiikan osaamisen vuoksi. Matematiikkaa tarvitaan muun muassa paljon puhutun koodaripulan helpottamiseen. Piia Haapsaari on huolissaan matematiikan osaamisen vuoksi. Matematiikkaa tarvitaan muun muassa paljon puhutun koodaripulan helpottamiseen.

Matikkamaraton innosti Muhoksen lukiolla

Jari Riekki

Muhoksen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat Jani Kylmänen ja Niko Härö laskivat viime perjantaina urakalla laskuja matemaattisten aineiden opettajan Piia Haapsaaren johdolla.

Pojat saapuivat Haapsaaren luokkaan puoli kolmen aikaan iltapäivällä ja poistuivat sieltä vasta iltayhdeksän aikoihin.

Mikä ihme sai nuoret miehet vapaaehtoisesti uhraamaan raskaan kouluviikon päätteeksi vapaa-aikaansa matematiikan parissa?

Eivätkä he olleet luokassa yksin, vaan matemaattisia pulmia oli kynä sauhuten ratkaisemassa myös kymmenen muuta lukion ykköstä.

Kynä ja vihko voittavat koneet

Jani ja Niko kertoivat tulleensa Matikkamaratoniin, koska ensi viikolla on aineesta koe, ja näin heidän ei tarvitse kotona harjoitella kokeeseen. Tietysti myös tarjolla ollut pizza ja kahvi houkuttelivat osallistumaan.

Pojat kertovat pitävänsä matematiikasta, sillä siinä saa itse pähkäillä ratkaisua tehtäviin, eikä niinkään etsiä kirjasta vastauksia. Heillä on tarkoituksena aikanaan suorittaa yo-kirjoituksissa lyhyt matematiikka.

Sitä varten täytyy nykyisin osata käyttää sähköisiä ohjelmia, sillä matematiikka on tästä keväästä lähtien suoritettava sähköisenä.

Poikien mielestä matematiikan tehtävien tekeminen onnistuu kyllä tietokoneellakin, mutta jotenkin kynällä vihkoon tekeminen on välineenä mieluisampi.

Anni Siekkinen on myös tykästyneempi numeroiden kynällä vihkoon piirtämiseen matikantunnilla.

– Asiat jäävät jotenkin paremmin mieleen, kun ne tekee vihkoon ja on helpompi jälkikäteenkin tarkistaa, miten joku lasku meni, Anni miettii.

Annin mielestä matematiikan opiskelu on ollut lukiossa oikein mukavaa, vaikka varsinainen suosikkiaine hänellä on psykologia.

Kokomaraton ennen yo-koetta

Piia Haapsaari kertoo saaneensa idean Matikkamaratoniin ajaessaan autoa. Peruskoulun matemaattisten taitojen taso on laskenut huomattavasti viimeisen viiden vuoden aikaan, joten kaikki keinot on käytettävä suunnan muuttamiseen lukiossa.

Lukiolla järjestetään tavallisten oppituntien lisäksi myös laskupajoja, joihin kuka tahansa opiskelija voi tulla hakemaan apua tehtävien ratkaisussa.

Perjantaina urakoitiin varsinaisesti puolimaraton, jonka kesto oli 5 tuntia ja 52 minuuttia eli 21 098 sekuntia. Luku viittaa urheilusta tuttuun maratonjuoksuun, jonka pituus on 42 195 metriä.

Haapsaari kertoo, että kaikki kaksitoista Matikkamaratoniin osallistunutta jaksoivat laskea urhoollisesti loppuun saakka. Tarkoitus on järjestää lukion kolmosille kokomaraton ennen matematiikan yo-koetta.

– Kokeilu oli onnistunut ja tavoitti nuoret hyvin! Seuraavana aamuna sana matikkamaratonista oli levinnyt lukiolla opiskelijoiden keskuudessa. Myös pitkän matikan opiskelijat tulivat juttelemaan ja kertoivat olevansa kiinnostuneita matikkamaratonista.

Haapsaaren mukaan tämä kertoo siitä, että nuoret jäävät liiaksi yksin kamppailemaan matemaattisten ongelmien kanssa. Se syö motivaatiota ja pahimmillaan laskee mielialaa.

– Maratonilla olleet opiskelijat sanoivat, että maraton on hyvä tapa kerrata kokeisiin, koska siellä saa nopean avun ongelmakohtiin ja pääsee laskuissa eteenpäin. Kotona saman tiedon etsimiseen menee enemmän aikaa ja innostus lopahtaa.

 

takaisin ylös
Julkaistu kohteessa Etusivu, Uutiset